A small question to all my readers…

Just took a look at the stats of this blog. Thank you all for your interest! Now, the thing is, that most of the people visiting my blog are not from Finland. I do appreciate that, believe me I do! What I want from you now is… Well, to hear what you want me to write about?  On monday my blog was visited from 6 different countries, and I just cant believe that they all want to read about the economics in Janakkala, or the communal elections we just had…

Josko taas esittelisin itseni…

Tervehdys,

Olin saanut erään fb-ryhmän jäseneltä (hyvän) kysymyksen, joka ikävä kyllä oli suodattunut messengerin viestipyynnöt kansioon. Koska kysymys oli hyvä, ja sen esittämisestä on jo kotva kulunut, ”vastaan” siihen näin julkisesti.

Kysymys kuului: Minkä pirun takia sä et ole näissä vaaleissa esillä samalla lailla kuin viimeksi. Sua on ihan pirun vaikee äänestää jos susta ei mitään tiedä.

Noh.. Selitykset on selityksiä, eikä oikeasti palvelisi ketään jos ryhtyisin tässä alkuvuoden kiireitä suuresti avaamaan. Siispä esittelen itseni, koska tässäkin ryhmässä varmasti on vielä monia jotka eivät minua tunne..

Olen siis Tomi Kesälahti, aivan kohta 40 täyttävä monialayrittäjä. Perheeseeni kuuluu vaimo, kaksi kouluikäistä poikaa, ja kaksi jo kotoa muuttanutta aikuista tytärpuolta. Janakkalalainen olen ollut vuodesta 2091 lähtien, ensin ”pienen rupeaman” Turengissa, ja viime kesästä lähtien Tervakosken Rehakassa. Perheyrityksemme tarjoaa Suomessa erilaisia sosiaali- ja terveysalan palveluita, sekä kansainvälisesti erilaisia turvallisuuteen liittyviä palveluita. Aiemmassa (työ)elämässäni olen toiminut muun muassa talouden ja logistiikan parissa; Muun muassa SSAB:n talousosastolla yhtiövastaavana.

Luottamustehtävät joissa olen saanut viime vuodet vaikuttaa:
Janakkalan Vesi Oy, johtokunnan varajäsen 2013 ->
Janakkalan Asunnot, johtokunnan varajäsen 2013 ->
VOP, yhtymähallituksenhallituksen varajäsen 2013 ->
Linnanseutu Ry, johtokunnan jäsen (Leader toiminta) 2017 ->
SSAB, henkilöstörahaston hallituksen varajäsen 2012 – 2014
Janakkalan Keskusta, johtokunnan sihteeri 2012 – 2014

Jotain listasta varmasti kiireessä unohtuikin..

Mihin pyrin vaikuttamaan:

Tärkeimmät pyrkimykseni, ja samalla syy miksi olen kuntavaaleissa ehdokkaana, on säilyttää Janakkala itsenäisenä, elinvoimaisena, ja kehittyvänä kuntana. Jotta nuo mainitsemani tavoitteet voisivat totetua, pitää Janakkalaa vielä nykyistä voimakkaammin ryhtyä kehittämään. Ja kehittämään tasapuolisesti! Janakkalassa löytyy valtavasti potentiaalia niin taloudelliseen-, kuin väestölliseenkin kasvuun. Näiden kehittäminen kuitenkin vaatii tulevaisuudessa kunnalta vielä nykyistä ”rohkeampia” tekoja. Seuraavan valtuustokauden ensimmäinen puolikas on itsenäisen Janakkalan kannalta kriittinen: Meille tullaan yhteiskunnan toimesta ”antamaan” joitain suuria muutoksia, muun muassa SoTe- ja maakuntauudistus. Näiden lopputulema ei ole vielä kenellekkään selvä, mutta niiden selvitessä tullaan tulevilta kuntapäättäjiltä vaatimaan nopeaa ja tosiasioihin perustuvaa reagointia. Tässä minä olen asioihin perusteellisesti paneutuvana henkilönä omimmillani.

Säästämisen aika on ohi! Nyt on kunnan palveluista ja toiminnoista säästetty jo kaikki mitä säästettävissä on, ja vähän ylikin. Jotta meillä on mahdollisuus kääntää Janakkala kunnolla nousuun, pitää veroeurot haalia tuloja lisäämällä, ei kunnan toimintaedellytyksiä heikentämällä. Veroeuroja Janakkala saa lisää asukkaita, erityisesti kuntaan sitoutuvia lapsiperheitä, sekä yrityksiä houkuttelemalla. Sekä asukkaat että yritykset valitsevat kotinsa mieluummin kehittyvästä kuin kuolevasta ja rapistuvasta kunnasta.

Muistakaa siis äänestäessänne numero 79, niin ryhdytään yhdessä töihin kehittyvän Janakkalan hyväksi!! Vaalilupauksenani en lupaa mitään muuta kuin tehdä parhaani Janakkalan hyväksi, tulen sitten valituksi tai en.

Tomi Kesälahti
Keskusta

Avainsanat: , , , , , ,

Ylen vaalivideot

Alla olevasta linkistä pääset näkemään minun vaalivideoni ja vaalikonevastaukseni

Yle vaalivideo

 

Avainsanat: , , ,

Pitkästä aikaa politiikkaa blogiin.. Janakkalan taloudesta taas!

#kuntavaalit #Janakkala Kunnan talous: Janakkalassa, niin kuin monessa muussakin kunnassa, on sorruttu liian helposti hätäpiti ratkaisuihin ja lyhyen tähtäimen säästöihin. Säästöissähän ei sinänsä ole mitään vikaa silloin kun niihin on varaa, enää ei välttämättä ole. Taloutta elvyttäessä on unohdettu yksi olennainen seikka; verotulojen lisääminen on paljon parempi tapa elvyttää taloutta kuin palveluiden leikkaaminen. Nyt en puhu verojen nostamisesta, vaan veronmaksajien lisäämisestä. Janakkala siis tarvitsee lisää yrityksiä ja ihmisiä. Minkälaiseen kuntaan yritykset ja ihmiset sitten haluavat? Sellaiseenko jossa kaikki palvelut on ajettu alas ja infrastruktuuri rapautuu kilpaa maaseudun tieverkon kanssa? Ei! Ihmiset ja yritykset tulevat toimivaan ja elinvoimaiseen kuntaan. Janakkalassa on paljon kehitettävää rakennuslupapolitiikassa, kaavoituksessa, ja yleisessä ihmis- ja yritysmyönteisyydessä! Nyt Janakkalalla on vielä mahdollisuus säilyä ja kehittyä, mutta aikaa ei saa enää hukata. Kehitystoimia on toki jo jonkin verran aloitettu, mutta lisää pitää vielä paljon tehdä.

Seuraavan valtuustokauden ensimmäinen puolikas tulee olemaan Janakkalan tulevaisuuden kannalta ratkaiseva, tehdään siitä yhdessä valoisa!

Avainsanat: , ,

I quess I’m back…

Hello everybody!

I just took a look at my blog’s statistics, and found out, that my blog is getting more views than it has for almost a year. Most of the hits are from overseas, so maybe I should start updating this blog again, and do it in English? What do ya’ll think? 😀

Talouden elvyttämiestä osa kaksi

Kunnissa ja valtionhallinnossa kiistellään taloutta elvyttävistä säästötoimista. Ajatusmalliin on kuitenkin päässyt eksymään perustavaa laatua oleva virhe. Elvytystalkoissa säästöstä on muodostunut itsetarkoitus, ja varsinainen tapa jolla talous saadaan elpymään, on unohdettu kokoaan. Tästä unohduksesta johtuen ollaan säästötoimista rakentamassa pysyviä rakenteita, joiden purkaminen talouden elvyttyä ei enää onnistukaan. Toki, tiukassa taloudellisessa tilanteessa säästötkin ovat tarpeen, mutta säästöllä ei elvytetä kuralla olevaa taloutta, säästöllä rajataan talouden taantuma sellaiselle tasolle, että kasvun alettua tilanne pystytään mahdollisimman vähin vahingoin korjaamaan.

Kansainvälisen vertailun mukaan Suomen talouskasvu laahaa keskitasoa jäljessä. Tähän on nähtävissä kaksi pääasiallista syytä. Ensimmäisen jo osittain mainitsinkin. Se on vääränlaisesta elvytysmallista johtuva taloudellisen ja sosiaalisen rakenteen murentuminen, jonka seurauksena myös ihmisten usko parempaan tulevaisuuteen murenee. Toinen syy on liiallinen suuruuden ihannointi ja tavoittelu tuotanto- ja palvelurakenteissa. Maissa joissa talouskasvu on yli tuon keskitason, on nähtävissä selvästi Suomesta eroava toimintamalli. Kun meillä ajetaan kaikkea tuotantoa, palvelua ja myyntiä isompiin ja isompiin yksiköihin, niin muualla maailmassa on jatkettu panostamista paikallisuuteen. Pienimuotoista yrittämistä, paikallisia palveluita, ja esimerkiksi tiloilta tapahtuvaa suoramyyntiä tuetaan suuremman talouskasvun maissa aivan eri tavalla kuin meillä. Otetaan esimerkkinä meilläkin toimivat marjatilat. Miksi meillä on joka pitäjässä on vähintään yksi toimiva ja kannattava marjatila? Ne toimivat, koska pystyvät itse hoitamaan myynnin suoraan kuluttajille, ilman kuluja ja tuotteen hintaa lisääviä välikäsiä. Miksei siis sama voisi toimia muutenkin kuin marjailojen kohdalla? Minä ainakin ostaisin mieluummin syömäni kalan, lihan, ja kasvikset tuntemaltani paikalliselta tuottajalta suoraan, kuin vakuumiin pakattuna ties mistä asti tuotuna.

On siis unohdettu varsinainen pääasia. Palveluyhteiskunta ei yksinkertaisesti pysty elättämään itseään. Uutta ”nokiaa” on turha odottaa, ja niin kauan kun vastaavat yritykset ajattelevat ainoastaan osakkeenomistajan lompakolla, ei sellaisen syntyminen ole pitkällä tähtäimellä toivottavaakaan. Mistä siis saadaan muodostettua se perusta jonka varaan toimivat palvelut voidaan rakentaa? Se rakennetaan palauttamalla ihmisille usko parempaan tulevaisuuteen.  Paras, ja myös helpoin, tapa sen uskon palauttamiseksi ei ole ihmisten kokoaminen valtaviksi kasvottomiksi massoiksi jatkuvasti paisuviin nukkumalähiöihin, vaan ihmisten kannustaminen toimiviksi yhteisöiksi. Ja tähän on paikallisesti tuotettu ruoka, paikallisesti tuotetut palvelut, ja näistä muodostuneet toimivat pienet yhteisöt paras lääke. Pienistä toimivista yhteisöistä kasvaa suuri toimivien yhteisöjen verkosto, joka jo pelkällä olemassaolollaan tukee taloudellista vakavaraisuutta.

Suomi: Säästämällä konkurssiin

Viimeisimpien tietojen mukaan euroopan talousnäkymät ovat lähteneet kehittymään positiiviseen suuntaan. Talous on miltei kautta euroopan nousussa, ainoastaan Suomi on kasvumaista jäänyt kehityksessä selkeästi jälkeen. Mitä Suomessa siis on tehty toisin?

Maissa joissa kehitys on ollut selvästi positiivisempaa, on myös nähtävissä selkeä kaava toiminnassa: Maltillinen säästökampanja, yhdistettynä merkittäviin paikalliseen tuotantoon kohdistuviin sijoituksiin. Eli Suomen tavoin on joitan säästötoimenpiteitä tehty, mutta huomattavasti maltillisemmin, ja toisin kuin Suomessa, on lähdetty panostamaan tuotannon kehityksen kautta tapahtuvaan tulojen lisäykseen!

Eilisessä TV- haastattelussaan Olli Rehn kertoi oman näkemyksensä ainoaksi vaihtoehdoksi talouden elvyttämiseksi: Vähintään 1,8 miljardin euron säästö, joka on vain alkua varsinaiselle vähintään kolmen miljarin säästölle. Missä kohtaa minä nyt olen ymmärtänyt väärin? Eikö paras tapa elvyttää valtion taloutta ole varmistaa talouden kasvu rahan liikkuvuuden kautta, ei sen kulutuksen lopettamisen kautta?

Ainoa perustelu minkä voin nykyiselle taluspolitiikalle keksiä, on Suomen talouden tarkoituksellinen alasajo. En minä muuten voi ymmärtää, miksi toimitaan juuri päinvastoin kun pitäisi. Nyt pitäisi rohkaista ihmisiä sijoittamaan ja yrittämään. Se ei tapahdu siten, että kaikki palvelut ja yritämisen mahdollistavat rakenteet ajetaan  alas, ja suositaan kaikessa muualta maailmasta tuotettavaa palvelua ja tuotantoa. Ruoan tuotanto on jo kohta ajettu alas, palvelualojen tekijät tulevat jo suomen ulkopuolelta. Rakennusteollisuus on ajettu ahdinkoon, ja jäljellä olevat toimijat ottavat tekijät halpamaista.. Infrastruktuurin annetaan rapautua, koska pitää säästää. Ei ymmärretä, että nyt rakentaminen ja kaikenlainen infraan satsaaminen olisi halpaa, loisi työpaikkoja, sekä lisäisi valtion välillisiä ja välittömiä tuloja.  Kehitys kohdistuisi siis silloin juuri sinne, misä sitä eniten tarvitaan; Suomalaisiin ihmisiin. Ihmiset saisivat työtä, ryhtyisivät luottamaan tulevaisuutee, ukaltaisivat sijoittaa ja kuluttaa. Toisin sanoen; Suomalaiset veronmaksajat, ihmiset, kääntäisivät Suomen talouden nousuun. Jossain vaiheessa sijoitus on joka tapauksessa tehtävä. On suuri ero siinä, tehdäänkö se nyt, vai tehdäänkö se vasta sitten, kun restaurointi on jo myöhäistä, ja rakentaminen kallista.. Ei nykyisellä politiikalla saada aikaan minkäänlaista oikeaa säästöä. Kulut tulevat joka tapauksessa eteen, niin palveluiden kuin teollisuudenkin osalta. Ero on suuruusluokassa… Minä sijoittaisin mieluummin 10€ nyt, kuin 1000€ parin vuoden päästä..

Kiteytetysti voi siis sanoa: Suomen talous nousuun Suomalaista tuotantoa tukemalla, ja ihmisten usko ja luottamus palauttaen. Ei säästäen ja rankaisten!

Luokaton luokkasota

Olen seurannut keskustelua ”kiakkovieraiden” järjestämästä mellakasta itsenäisyyspäivänä. Mitä enemmän kuulen tapahtumaa puolustavien ja tapahtuman järjestäneiden ihmisten mielipiteitä asiasta, sitä enemmän huolestun asioiden tilasta.

Kiakkovieraat siis järjestivät mellakan protestoimaan eliitin ylivaltaa, ja toimimatonta hallintoa vastaan. Parissa asiassa olen heidän kansaan samaa mieltä:

1. Jos kokee yhteiskunnassa epäkohdan, se pitää pyrkiä korjaamaan.

2. Yhteiskunnassamme on ällä hetkellä paljon korjattavia asioita.

Tähän se sitten jääkin. Heidän tapansa lähestyä asiaa on aivan nurinkurinen.

Katsoin eilisen A-Talk ohjelman, jossa oli toimintaa perustelemassa mm. nimettömänä omilla kasvoillaan esiintynyt tapahtuman järjestäjä, sekä omalla nimellään esiintynyt opiskelija Riikka Yrttiaho. Yrttiaho perusteli radikaalia toimintaa sillä, että ”sorrettu kansanosa” ei koe normaalia demokraattista tapaa vaikuttaa asioihin omakseen, tai edes mahdolliseksi. Nämä ihmiset kuitenkin haluavat perustaa uuden toimivamman yhteiskunnan.. Miten ihmeessä se tulisi toimimaan? Tämä oli oikeasti kysymys johon tahdon vastauksen. Mille se uusi yhteiskunta perustuisi? Kommunismin ovat jo kommunistitkin tunnustaneet toimimattomaksi. Demokratiaa nämä eivät koe omakseen. Mikä sitten?

Kiakkovieraat sanovat taistelevansa luokkayhteiskuntaa vastaan. Mitä luokkayhteiskuntaa? Se on totta, että Suomessa(kin) on eri työstä eri palkkaa saavia ihmisiä. Minä ihmettelen sitä ajatusmallia, jossa yrityksen omistaja / johtaja ei saisi tienata yhtiön tulokseen sidottua palkkaa. Toki, tämän hetkiset palkat korkeimmalla tasolla ovat todella korkeat, mutta ei niihin vaikuteta paikallisesti mellakoimalla. Eikä niihin tulla vaikuttamaan Suomessa muutenkaan. Ylemmän johdon palkkataso määräytyy kansainvälisen tason mukaan, ja siihen nähden Suomalaiset johtajat ovat itse asiassa palkkakuopassa. Tavallisen työntekijän palkkaan vielä pystyy vaikuttamaan valtion sisäisesti, mutta sitäkään ei tehdä mellakoimalla; se tehdään neuvottelemalla, sen jälkeen kun on ensin luotu pohja niille neuvotteluille. Tämä tapahtuu poliittisesti, ei edelleenkään mellakoimalla.

Ituja kuulemma luokattomasta yhteiskunnasta jo on maailmalla, esimerkiksi Kreikka kuulemma on hyvä vauhtia matkalla siihen. Tuota… Ei ole! Kreikka on matkalla hallitsemattoman konkurssin kautta anarkiaan.

Päättelin järjestävän ja puolustavan tahon mielipiteistä, että sorretun kansanosan määrä on melko mittava. Tästä päättelisin, että muutosta tahtovien määrä myös on mittava. Eikö olisi järkevämpi tapa organisoida oikeasti mittava kansanliike, joka pyrkisi vaikuttamaan asioihin äänestämällä, kansalaisaloitteilla, ym. hyväksyttävillä tavoilla. Ok, aiemmin jo sanoin, etteivät he koe tapaa omakseen, mutta eikö porukasta kuitenkin löytyisi sellaista ydinryhmää, joka pystyisi osoittamaan demokraattisen toiminnan edut hallitsemattomaan väkivaltaan nähden, ja näin koota nämä sorretut yhteiseen rintamaan äänestämään paremman tulevaisuuden puolesta?

Ei. Eivät he oikeasti muutosta tahdo. Näin minä se ainakin heidän toimistaan päättelen. He tahtovat tekosyyn, tai siis omasta mielestään oikeutetun syyn, rettelöidä, mellakoida, ja rikkoa paikkoja. Pieni ydinporukka on oikeasti närkästynyt asioiden tilasta, mutta eivät hekään mitään muutosta ole rakentamaa. Eivät tällä tavalla.

Tähän väliin sanon, että poliisin toiminnassa ei ollut mitään moitittavaa.  Paikalla olleet ”mielenosoittajat” olivat paikalla omasta halustaan. (pois lukien väärään paikkaan vahingossa osunut ohi/ läpikulkija) Tilanteen kärjistyessä väkivaltaiseksi, olisi sivullinen poistunut paikalta, tai siirtynyt siten, ettei poliisin voimatoimien olisi tarvinnut heihin kohdistua. Jos olet etulinjassa mukana porukassa joka kaataa mellakka-aitaa, ja huitoo lavattomalla jääkiekkomailalla, ja saat naamallesi kaasua, joudut pidätetyksi, tai joudut väkijoukkojen hallintaan käytettävän hevosen töytäisemäksi, sinä et ole sivullinen uhri.

Minä olen sitä mieltä, että mieltä saa, ja pitääkin osoittaa. Pitää vain tarkasti miettiä miten se tehdään, jottei se ryhdy sotimaan tavoitettaan vastaan.

Lopuksi vielä tahdon kiittää kiakkovieraita vakuutusmaksujeni  nousemisen johdosta! Sillä sitä jaetaan minunkin vähät rahani tasaisemmin.

Tapaus Terä-Asekeskus

Olen tietoisesti ollut tätä yksittäistapauksena kommentoimatta, sekä puheissani että kirjoituksissani, mutta nyt en enää pysty….

Minulla on ollut aina suuri luottamus kotimaiseen poliisiin, ja muuhun laikia ylläpitävään virkamieskuntaan. Nyt kuitenkin on uskoni voimakkaasti horjumassa! Miten voi Suomessa toimia näin, ilman että siitä joutuu mitenkään vastuuseen? En tiedä, mikä ko. organisaatiossa on ollut perimmäisenä motiivina ensimmäiseen hyökkäykseen, mutta tämä toinen tapaus jo osoittaa, ettei toimissa todellakaan ole mukana edes järjen hiventä!

Toinen asia joka tässä pistää silmään, on median reagointi, tai pikemminkin reagoimattomuus, asiaan; ensimmäisestä hyökkäyksestä oli iltapulussa pieni artikkeli, tästä toisesta neronleimauksesta en ole kuullut tai lukenut julkisesta mediasta mitään. Jos kyseessä olisi TAK:n virheellisestä toiminnasta, tai suorastaan laittomuudesta, niin tarinaa olisi varmasti reposteltu valtavasti, nyt ilmeisesti kävi niin, että iltapulussa huomattiin vasta ensimmäisen artikkelin jälkeen, että syytökset elinkeinoharjoittajaa kohtaan ovatkin vähintäänkin naurettavia, ja että tapauksessa toden näköisimmin onkin kyse jostain aivan muusta. Näin ollen siis uutisointi loppui..

On myös vielä yksi seikka, jota pidän todella huolestuttavana; nyt julkitulleiden tapausten valossa, jouduin todella vakavasti miettimään, uskaltaudunko asiaa julkisesti kommentoimaan. Ja se, jos mikä, on paha asia!

http://www.teraasekeskus.com/mainpage.asp

Keinot talouden elvyttämiseksi Janakkalassa

Nyt pitää saada järjen ääni vihdoin kuuluviin! Olen asiasta paljon keskustellut erilaisten ihmisten ja ryhmien kanssa, ja johtavana teemana on ollut täydellinen epäonnistuminen talouden elvytyspaketin valmistelussa. Monet sanovat, että paketista puuttuu positiivinen kehitys kokonaan; eli säästämme pelkästään leikkaamalla, ja siirtämällä kuluja tulevaisuuteen. Mitään ei tehdä sen eteen, että saataisiin kunnalle lisää tuloja muutenkin kuin veroja nostamalla.

Nyt peräänkuulutankin juuri niitä keinoja! Miten sinun mielestäsi voidaan saada kunnan talous oikeille raiteille?

Minä olen sitä mieltä, että ensimmäisenä pitäisi kuntaa ryhtyä johtamaan samoin kuin johdetaan (tai pitäisi johtaa) liikeyritystä taloudellisesti haastavina aikoina; Ensimmäisenä pitää kartoittaa mistä kulut muodostuvat? Johtuvatko ne tekemisestä, teettämisestä, tekemättä jättämisestä, mistä? Sen jälkeen kun todelliset luvut on otettu pöydälle, pitää ne jakaa vielä lähtötekijöihinsä, ja ryhtyä parantamaan sitä alkupeäistä sairautta, sen sijaan että rasvataan oiretta…
Seuraa toimenpide (tosin nämä ensimmäiset voivat tarvittaessa vaihtaa paikkojakin keskenään), on ryhtyä etsimään kunnalle tulonlähteitä. Eli miten saadaan kuntaa lisää veronmaksajia? Yrityksiä ja ihmisiä. Se nimittäin ei onnistu leikkaamalla kaikki palvelut kunnasta.

Eli mikä on sinun näkemyksesi asiasta? Mistä löytyy se houkutin, joka tekee Janakkalasta houkuttelevan muuttokohteen yrityksille ja yksityisille ihmisille? Jos et kehtaa suoraan ketjuun vastata, voit laittaa vastauksesi yksityisviestinä https://www.facebook.com/pages/Tomi-Kes%C3%A4lahti-Janakkalalainen/421402924584468?ref=hl, tai niin kuin moni jo on keksinyt minua lähestyä näissä asioissa, osoitteeseen tomikesalahti@gmail.com.

Vaikuttajan vastuu

Kuluva vuosi on ollut suurten päätösten aikaa, niin kunta- kuin valtakunnan politiikassakin. Talouden haasteet ovat asettaneet päättäjät hankalaan paikkaan, jossa toisaalta pitäisi saada aikaan säästöjä, ja toisaalta pitäisi saada palvelutaso säilytettyä. Paljon päätöksiä ja selvityksiä onkin jo tehty, ja paljon on vielä tekeillä. Nyt jo tehdyistä päätöksistä ikävä kyllä paistaa läpi muutama seikka, joihin pitäisi puuttua ennen kuin on liian myöhäistä.    Suurin puute, joka kaikessa päätöksenteossa paistaa läpi, on kykenemättömyys hallita kokonaisuutta. Tämä johdonmukaisuuden ja näkemyksen puute on yhteinen tekijä niin kunta tasolla, kuin valtakunnallisestikin.  Ainoa, missä on johdonmukaisuus saavutettu, on Kataisen hallituksen pyrkimyksessä kuntaliitoskuumeessaan tuhota toimivatkin kuntarakenteet. Puututaan ainoastaan yhteen pieneen osaan, unohtaen, että Suomi on kuitenkin todella monimuotoinen maa, ja kaikkialla eivät samat ratkaisut millään voi toimia. Hallitus näyttää pyrkivän sovittamaan koko Suomen samaan Helsingin malliin, jossa kaikki perustuu siihen, että pienellä alueella on paljon ihmisiä. Tuntuu kuin kuntapäättäjille olisi laitettu hevosten silmälaput, ja hallitus ruoskii kuskinpukilta kuntavaljakkoa kohti jyrkännettä.   Oppositio on esittänyt valtakunnan tasolla joitain todella hyviäkin malleja, joilla saataisiin oikeaa säästöä aikaiseksi. ..tai oikeammin toimilla saataisiin aikaan tuloja, mutta koska päätös on tehty, että taloutta ei voi elvyttää tuloja lisäämällä, ei ehdotuksia luonnollisesti voi ottaa lukuun. Kuntatasolla on, ainakin Janakkalassa, sama tilanne. Kunnanvaltuusto on suuressa viisaudessaan hyväksynyt talouden elvyttämispaketin. Jotain on siis selvästi tehty, ja nyt on aika onnitella itseämme..? No ei aivan! Paketti on ensinnäkin täysi susi, eikä sitä nähtävästi pyritä noudattamaan edes niiltä osin jotka on jo yhteisesti sovittu. Ottaen huomioon paketissa esitetyt säästötoimet, en pitäisi tätä huonona asiana, jos toimet joihin ollaan ryhtymässä olisivat askel parempaan suuntaan. Mutta ei; Nyt ollaan, kunnanvaltuuston hyväksymästä ponnesta poiketen, tuhoamassa yhtä Janakkalan suurimmista markkinointivalteista: Pienistä kouluista, ja pienistä yhteisöistä niiden ympärillä. Toimitaan siis juuri päinvastoin kuin pitäisi: Nyt pitäisi panostaa noiden syrjäisimpien alueiden kaavoitukseen ja palvelurakenteen ylläpitoon ja kehitykseen. Janakkala kuitenkin, syrjäseutuineenkin, on niin lähellä tuota ihannoitua pääkaupunkiseutua ja toisaalta myös Lahtea, että jos tarjontaa olisi, niin juuri noille harvempaan asutuille alueille tulijoita varmasti riittäisi. Näitä epäkohtia pohtiessa, tulee väistämättä mieleen kysymys; mikä on tämän hetkisillä päättäjillä se motiivi, joka on heidät saanut politiikkaan mukaan lähtemää? Toinen ajatus joka herää, on hämmästys päättäjiltä puuttuvasta itsekritiikistä. On tietysti hyvä asia, jos päättäjä seisoo sanojensa ja päätöstensä takana, mutta kyllä noin selvästi väärässä ollessa pitäisi osata tehdä selkeitä linjan muutoksia.

Vähän aktiivisempaa ajatuksenvirtaa..

Hei taas!

Blogini kävijätilastoja seuratessani olen huomannut, että juttujani käydään lukemassa suurimmalta osin pääkaupunkiseudulla. Muilla viestintäkanavillani on toki nähtävissä sama suuntaus, mutta lisäämpä tähän vielä pienen mainoksen omasta FB-sivustani. Käykää siis tykkäämässä; sielä on luettavissa kaikenlaista pientä, jota en kaikkea ole viitsinyt tai ehtinyt blogiini lisäämään.

https://www.facebook.com/pages/Tomi-Kes%C3%A4lahti-Janakkalalainen/421402924584468?ref=hl

Loppukesän aurinkoisin (vettä sataa taas :O ) terveisin: Tomi

Taas säästetään katuvalot sammuttamalla…

Janakkalan kunnan tekninen lautakunta on taas suuressa viisaudessaan päätynyt säästämään sammuttamalla valot öiseen aikaan. Vaikka tuon esityksen puolesta äänestikin ”oman porukkani” väki, niin en voi kuin ihmetellä! Eikö sielä kukaan osaa laskea, lukea, saati sitten ajatella!?

Viime vuonna katujen valaistukseen käytettiin 210 000 euroa, ja silloin sammutuskokeilu oli voimassa miltei koko vuoden. Nyt pitäisi säästöä sitten saada samalla keinolla, vaikka se jo viime vuonna todettiin sudeksi. Hämeen Sanomien tämän päiväisessä jutussa aiheesta (http://www.hameensanomat.fi/uutiset/kanta-hame/241026-janakkala-alkaa-taas-sammutella-katuvaloja) verrataan viime vuoden toteumaa, ja tämän vuoden ennustetta tämänhetkisen tilanteen jatkuessa. Noita lukuja ynnätessä pääsee helposti käsitykseen tuon sammuttelun vaikutuksista; jos jatketaan tällä käytännöllä, muodostuu tämän vuoden kuluiksi melko tarkalleen saman verran kuin viime vuonna, jolloin ko. kokeilu oli käytössä miltei koko vuoden. Eli ei mitään merkitystä!

Meillä Turengin Tervaskaarteessa on jo nyt, öiden alettua reilummin pimentyä, nähty hiippareita pihoilla pyörimässä! Hiipailijat ovat olleet aina liikeellä yöllä kolmen ja neljän välillä, eli juuri silloin kun yö on pimeimmillään. Miten käykään nyt kun valaistusta ei ole tuohon aikaan ollenkaan!?

Miksi tässä kunnassa miltei kaikki päätöksenteko on juuri tätä!? Kiitos taas TEKLA:lle unottomista öistä! (toisaalta, ompa aikaa kirjoitella tänne..)

Alla kopio tiistaisesta teknisen lautakunnan pöytäkirjasta ko. asian osalta.

86 §

Teknltk 20.8.2013              (Valmistelija: kunnanpuutarhuri Eero Simola, p. (03) 680 1346)

Katuvalojen yösammutuksesta on säästöohjelmassa arvioitu saatavan vuosittain pysyvästi 35.000 euron säästöt. Katuvaloenergiaan on varattu kuluvalle vuodelle 173.500 €. Alkuvuoden kulutus  / TA2013 tot. on tammi – heinäkuussa ollut 135.200 € (78 %).

Vuonna 2012 katuvalojen kunnossapitoon kului sähköenergiaa 209.991 € ja kunnossapitoon 26.345 €.

V. 2013 talousarvion katuvaloenergiaan varattu summa tulee tämän hetkisillä katuvalojen valaistusajoituksella ylittymään 40.000 -50.000 €. Talousarviossa pysyminen vaatisi yösammutuksen käyttöönoton.

Katuvalokeskuksiin on kesän 2013 aikana asennettu etäohjattavia säätölaitteita 58 keskukseen ja kuuteen keskukseen tulee vielä lähiaikoina myös vastaavat asennukset. Järjestelmä mahdollistaa tarvittavien keskusten ohjauksen keskitetysti yhtä aikaa.

Toimialajohtaja: Tekninen lautakunta päättää ottaa yösammutuksen käyttöön 14.8.2013 alkaen koko kunnan alueella klo 00-05 välisenä aikana lukuun ottamatta Turengin ja Tervakosken päätaajamien liikekeskuksia ja seuraavia ELY-keskuksen hallinnassa olevia pääväyliä: Turengintie-Lammintie (mt 292), Harvialantie-Hausjärventie (mt 290) ja Vähikkäläntie (mt 2894).

Päätös: Asiasta käydyn keskustelun aikana jäsen Marko Ojanen jäsenten Tomi Lindstén ja Ari-Pekka Jaatinen kannattamina ehdotti toimialajohtajan ehdotuksesta poiketen, että yösammutusta ei hyväksytä ja jatkossa katuvalot sammutetaan kokonaan toukokuun puolesta välistä elokuun puoleen väliin.

Todettuaan keskustelun asiasta päättyneeksi puheenjohtaja totesi, että koska keskustelun aikana on tehty toimialajohtajan ehdotuksesta poikkeava kannatettu muutosesitys, on asiasta suoritettava äänestys. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen ja määräsi suoritettavaksi nimenhuutoäänestyksen: Ne, jotka kannattavat toimialajohtajan ehdotusta vastaavat ”jaa” ja jos ”ei” voittaa, tulee jäsen Marko Ojasen ehdotus teknisen lautakunnan päätökseksi.

Selonteko ja äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin viisi (5) ”jaa” ääntä (Kaukonen, Lintukoski, Saarinen, Välilä ja Nylund) ja neljä (4) ”ei” ääntä (Jaatinen, Lindstén, Ojanen ja Sorsa), joten puheenjohtaja totesi teknisen lautakunnan hyväksyneen toimialajohtajan ehdotuksen.

Marko Ojanen jätti eriävän mielipiteensä päätökseen.

Näin se veroale siirretään sujuvasti osinkoihin..

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2013/08/05/miksi-yritykset-irtisanovat-veroalesta-huolimatta/201310852/12?n=1&ref=low_story_list

”Mutta eivätkö yritykset katso eteenpäin?

– Totta kai, ja kyllä sillä varmasti on monen ajattelussa ollut jo positiivisia seuraamuksia.

Toistaiseksi päätös onkin vaikuttanut lähinnä asenteisiin, Kokkila uskoo.”

Sillä lailla, sehän se auttaa työttömäksi jäävää, kun johtajilla on asenne muuttunut, ja pää täynnä positiivisia ajatuksia..

Missä kohtaa tulee se piste vastaan, että joku päättävässä asemassa oleva ihminen uskaltautuu sanomaan, että nyt loppuu tämä kusetus? Ja kuka silloin uskaltaa olla samaa mieltä? Ei minulla ainakaan enää usko riitä siihen, että yritysmaailmassa oikeasti alettaisiin toimia tässäkin uudistuksessa ajatuksena olleella tavalla, ennen kun ne siihen pakotetaan. Ei niitä osakesijoittajia kiinnosta Suomen taloustilanne, eikä sen työttömäksi jäävän duunarin talous, vaan oman pankkitilin saldo.

Metso 750, Ahlstrom 350, Lemminkäinen 500.. Kuka seuraavaksi? Näin se veroale puree. Eikö tuota veroaleakin voisi  saada ehdolliseksi; Saat tämän ja tämän suuruisen veroalen, jos et ”sopeuta” toimintojasi, ja tämän suuruisen jos pystyt lisäämään vakituista henkilöstöä x-prosentin verran tilikauden alusta.

Paskan möivät, ei tule tapahtumaan!

On toinenkin mahdollisuus: Panostaa paikallisuuteen. Pieniin lähituottajiin, paikallisiin palveluntarjoajiin, ja pieniin kasvukykyisiin yksiköihin. Pitää opettaa mm. kunnat kilpailuttamaan siten, että pystyvät antamaan rakennus ym. muut urakat paikallisille toimijoille. Tämän jälkeen pitää panostaa infrastruktuuriin. Niin kuin olen jo ennen Sipilääkin moneen otteeseen sanonut: Nyt pitää rakentaa, korjata, ja sijoittaa tulevaisuuteen. Nyt se on halpaa, ja tekijöitä on tarjolla enemmän kuin tarpeeksi. Tulevaisuudessa ne satsaukset on joka tapauksessa tehtävä, silloin ne vain maksavat enemmän!

…mutta ei… Eihän me niin voida tehdä! Me etsitään se Hetipiti niminen keppihevonen, ja ratsastetaan autuaasti näennäinen säästö persauksen alla pehmikkeenä kohti katastrofin-punaista auringonlaskua…

Muista kirjautuminen
Unohtuiko salasana?
Luo oma blogi  Seuraava blogi